Aleksanteri Ahola-Valon syntymän 110-vuotisjuhlan kunniaksi (27.1.1900)
Maaplaneetan Ihminen Olkoon kansa pieni tai suuri, esimerkillinen on se kansa, joka ymmärtää, minkälaisen ihmisen pitää olla. Aleksanteri Ahola-Valo (1900-1997) Kuinka merkillisesti kohtalo punookaan kudoksiaan… Näytti siltä, ikään
kuin hän olisi katsellut minua kahden metrin korkeudelta huolimatta
suljetuista silmistään. Hän oli ajan ja paikan ulkopuolella. Lapsi
lepäsi hänen sylissään, selän takana näkyi historian pyörä ja hänen jalkansa olivat upotetut hedelmälliseen maahan. Hän on Kaikkeuden Äiti.
Tämä
taulu oli ensimmäisenä ottamassa minua vastaan A. Ahola-Valon
arkistossa. Kuinka hän säteilikään lämpöä ja rakkautta, tyyneyttä ja
tasapainoa. Taulu oli kuin elävä. Hän syleili, hän kutsui elämään
ilossa ja luomaan rakkaudessa. Luomaan Ihmiskuntaa kohtaan osoitetun Rakkauden nimissä. Seuraavassa taulussa ”Sininen sieluni luovuuden portailla, Kristus tyynnyttää myrskyn” on kuvattu hahmo, joka sydän avoinna kipuaa rukoillen kohti valon lähdettä elämän portaita. Portaille on kirjoitettu vuodet 39-40-41. Taulusta henkii kärsimys ja myötätunto. Näin alkoi tuttavuuteni tämän pyyteettömän ihmisen, humanistin, valistuksen ja jokapäiväisen
elämän kauneuden puolestapuhujan kanssa, ihmisen, jolle lepo oli
tuntematon käsite, ihmisen, joka ei elänyt itselleen eikä vain yhdelle
kansakunnalle, Maaplaneetan ihmisen, Aleksanteri Ahola-Valon kanssa. Gorkin
Dankon lailla Aleksanteri (jota ystävät ja läheiset kutsuivat Aliksi)
palveli koko tietoisen elämänsä ajan muita, koska hänen sielussaan paloi
tuli humanismin Hengen herättämiseksi Maapallolla. Hän uskoi vakaasti,
että ainoastaan Kulttuurin kautta – jokaisen ihmisen valistumisen
kautta, tieteen ja kauneuden ymmärtämisen kautta ihmiset voivat kohota
uudelle tasolle. Viisas rakkaus, kuten hän sitä nimitti, on
tulevaisuuden ihmiselle välttämätön ominaisuus. Seuraava
on lainaus Ahola-Valon puheesta opetusalan työntekijöille vuonna 1994
opetushallituksen laajennetun johtokunnan kokouksessa, jota johti Hämeen
kunnan maaherra Kaarina Suonio (Hämeenlinna, Suomi) ja pääjohtaja Vilho
Hirvi. Ne ihmiset, jotka tekevät työtä ihmistaimenen hyväksi, siis kasvattajat, ovat kaikkein tärkeimmät ihmiset maailmassa. Mutta he eivät vielä tiedä omaa arvokkuuttaan.
Minkä takia? He eivät vielä tiedä, että se joka kasvattaa ja kouluttaa,
se myös ohjaa valtakuntaa. Niin on tulevassa maailmassa. Nykymaailmassa
kaikilla on kiire. On kiire kapakkaan ja jos minne mitä ei tarvita.
Mutta ei ole kiirettä rakentaa uusi koulu, jota tarvitaan ja vielä miten
kipeästi, sillä koko ihmiskunta on sairas. Ei ole hetkeäkään
maapallolla, ettei jossain palaisi, kärsittäisi. Sen takia ihmisyyden
hengen voiman herättäminen on kaikkein tärkein tehtävä tässä maailmassa.
Sen huomasin jo v. 1905 kun näin, kuinka silmieni edessä tuhannet
ihmiset ammuttiin verisenä sunnuntaina Pietarissa. Silloin vannoin pyhän valan, että teen kaikkeni oppiakseni opettamaan kasvattamista. Se on tärkein ja pyhin vala mitä lapsi voi tehdä. Kaikkein tärkein tehtävä on, että maailmassa pelastuisi edes yksi ainoa TIETOKESKIÖ, IHMISYYS. Sitähän ei ole. On yliopistoja, on korkeita olevinaan, mutta matalaksi jäävät, jos eivät tiedä miten ihmisen pitäisi elää, miten ohjata valtakuntaa… Olkoon kansa pieni tai suuri, esimerkillinen on se kansa, joka ymmärtää, minkälaisen ihmisen pitää olla. Koulu
ja kasvatus eivät saa olla yhteiskunnan orpoja. Minä rakastan teitä
ihmiset, sillä te olette valinneet uran, joka on jo sinällään VIISASTA RAKKAUTTA maailmassa. Te haluatte tietää mitä lapsi tarvitsee.
Te tulette sen tietämään ja perustamaan TIEDEKESKITYKSEN pediatrista
psykologiaa varten, jossa tutkitaan lapsen sielua ja sen kehityskulkua.
Sellainen pitää olla jokaisessa kunnollisesti kehittyvässä valtiossa.
Lasta pitää alkaa ohjata jo aivan pienestä pitäen. Jos te niin teette,
te teette suuren palveluksen ihmiskunnalle, pelastatte oman kansakuntanne siitä totutusta hädästä, jossa se oleilee, miten sattuu jumalanaan on vain RAHA. Valtaosa koulutyöntekijöistä on vanhoillisesti ajattelevia, vanhoilta ajoilta periytyvän psykologian vankeja. Siinä tehtävässä voi olla vaikka karjapaimen, jos ei ajatella korkeampia vaatimuksia. Mutta meidän pitää ajatella syvemmin. Koulutyöntekijän pitää olla esimerkillisenä ihmisenä ja ajatella asiat niin syvältä, että todellakin perustuu sellainen tiedekunta, joka palvelee käytännöllisesti ihmisen kasvattamista. Aikuisia ei ole vielä ymmärretty tajuamaan minkälainen luonnonvoima pyhän uteliaisuuden
pakosta on jokaisella yksilöllä, joka syntyy tähän maailmaan. Jos sitä
ei opita tuntemaan, niin mitään merkitystä ei ole muillakaan tiedoilla. Kasvattamattomina lapset villiintyvät ja tulevat marakateiksi. Koulu
ja kasvatustiede on kaikkein suurin tehtävä maailmassa. Siitä riippuvat
kaikki muut tieteet. Koulu ei ole vain sitä varten, että osaa lukea ja
laskea. Se on sitä varten että kehittyy täysipainoisempi ihminen kuin on tähän asti. Silloin te teette suurimman tehtävän,
jota maailma on odottanut. Se on käytännöllinen tehtävä. Käyttäkää
varat ihmisen paremmaksitulemiseen eikä TIETÄMÄTTÖMYYDEN ylläpitämiseen.
Nämä ovat ne lähtökohdat, joita minä olen suuressa surussani viimeiset
kymmenet vuodet elänyt ja ihmetellyt. Tämä on se sydäntragedia, jota minä joka yö ajattelen. Me emme voi tehdä minkäänlaista uudistusta ilman uutta tiedekuntaa. Me teemme
ihmiskunnan edessä suuren rikoksen, jos emme ajoissa ryhdy
valmistelemaan sitä, mitä kaikki maailman kansakunnat odottavat. Kuulkaa
rakkaat ystävät. Minä kunnioitan teitä ja haluan palvella teidän
kanssanne kansakuntaamme. Minä olen ikuinen opiskelija. 1o
sivuakaan ei riittäisi valaisemaan tämän lähes vuosisadan ajan
kulttuurin ja valistuksen puolesta taistelleen ihmisen elämän
merkkipaaluja. Aleksanteri
Ahola-Valo syntyi 27.1.1900 Laatokan rannalla suomalaiseen perheeseen.
Isä oli vallankumouksellinen, tolstoilainen nuohooja. 8-vuotiaana Ali
perusti Vyiritsaan oman koulunsa, joka kehittyi kulttuurikeskukseksi.
Vuonna 1916 hän pääsi Pietarin MAJAK-nimiseen, diplomaatteja
valmistavaan eliittikouluun sen nuorimpana oppilaana. Tuohon aikaan
hän hallitsi jo neljää kieltä: ranskan, suomen, ruotsin ja venäjän.
Myöhemmin hän opiskeli vielä muutamia slaavilaisia kieliä. Koulutukseen
tarvittavat varat hän ansaitsi itse, mikä tietenkin pidettiin salassa.
Hän toimi nuohoojana, leipurina, ratatyöntekijänä, apteekkarin
apulaisena, raitiovaunun kuljettajana. Koska Alin läheinen ystävä,
Volodja Izbakov, työskenteli Smolnan kirjastonhoitajana, Ali näki usein
Leninin. Hän ei osallistunut itse vallankumouksellisiin, koska uskoi
valistuksen, ei vallankumouksen voimaan. Ali
oli mukana Eisensteinin maailmankuulussa elokuvassa Panssarilaiva
Potemkin. Hän valmisti 13 metrin pituisen panssarilaivan pienoismallin
ja osallistui myös joihinkin kohtauksiin näyttelijänä. Vuonna 1919 hän
astui puna-armeijan joukko-osastoon, joka oli muodostettu tsaarin
teatterin näyttelijöistä ja rintaman liikkuessa hän perusti kouluja,
opetti lapsia, järjesti teatteriesityksiä. Sodan jälkeen vuonna 1924
hän pääsi Vitebskissä Jurij Penin taidekouluun, jossa samaan aikaan
opiskelivat Shagall ja Malevich. Vuonna 1930 hän pystytti Minskissä
puolessa vuodessa Ihmiskunnan kärsimysten historian paviljongin, jonka
Hitlerin joukot myöhemmin tuhosivat. Samana vuonna hän lisäsi
sukunimeensä sanan Valo ja pakeni neuvostovenäjältä Suomeen. ”Tämä
ihminen pääsee pitkälle” esitteli Gallen-Kallela Aleksanterin
kollegoilleen, mutta huolimatta kuuluisan taiteilijan suojeluksesta ei
yhteiskunta hyväksynyt häntä. Talvisodan aikana hänet tuomittiin puolen
vuoden vankeuteen ”venäläisenä kommunistina”. Juuri siellä näki
päivänvalon maalaus Sininen Sielu. ”Sieluni
pyrkii eteenpäin ja sen yrittävät nämä mielipuolet estää” kirjoitti hän
myöhemmin tästä akvarellista. Taas oli edessä matka, tällä kertaa
Ruotsiin. Ruotsin lainsäädäntö esti Alia toimimasta virallisesti
taiteilijana, mutta hän oli jo pitkään työskennellyt itse kehittämänsä
uuden symbolitieteen, AE -Evohomologian, parissa. Vasta elämänsä viime
vuosina hän palasi synnyinmaahansa ja Hämeenlinnassa elämä johdatti
yhteen Alin ja Risto Suvannon, jotka perustivat yhdessä Elpo Ry:n. Tämä
pieni yhdistys otti tehtäväkseen säilyttää Aleksanteri Ahola-Valon
henkisen perinnön ja jatkaa hänen ajatustensa eteenpäin viemistä.
Yhdistys on julkaissut toistaiseksi 4 Ahola-Valon päiväkirjaa suomen
kielellä (Ali aloitti päiväkirjan pitämisen 7-vuotiaana). Venäjän
kielellä näiden kirjojen julkaisemista ei ole edes suunniteltu
rahavarojen vähyyden takia. Varhaisten päiväkirjojen pohjalta on Kaija
Juurikkala ohjannut vuonna 2005 valmistuneen elokuvan Valo. Minun
mielestäni nuoren Alin päiväkirjamuistiinpanot ovat arvokkaita
kaikenikäisille lukijoille, koska ne ovat kirkas esimerkki
mahdollisuuksista rakentaa kulttuuriyhteisöjä omin voimin,
mahdollisuudesta toimia yhdessä kehittääkseen itsessään uuden,
tulevaisuuden ihmisen luonteenpiirteitä. On
vaikeaa kuvailla ihmiskuntaa kohtaan tuntemaani rakkautta, jonka koin
tutustuessani tämän luonnonlahjakkuuden tuotantoon. Kuinka tuo pieni
poika kykeni yhdistämään ympärilleen sekä nuoria että aikuisia, kuinka
hän kykeni 13-vuotiaana suunnittelemaan kulttuurikeskuksen
viisikerroksisen puurakennuksen? Mistä hän tiesi, että 100 vuoden
kuluttua hänen päiväkirjansa julkaistaisiin kirjoina, kuten hän
kirjoitti vuonna 1914. ”Nämä
päiväkirjat, joita kirjoitan, ovat historiaa, joka tullaan julkaisemaan
kirjana 100 vuoden kuluttua. Eihän pahuus ikuisesti tule vallitsemaan
maan päällä. Tätä olen alkanut viime aikoina ajatella ja eniten sitä,
että nämä päiväkirjat voisi säilyttää salaisessa kätkössä, kuten
tähänkin asti.” 23.6.1914 Paljon, paljon salaisuuksia on vielä löytämättä arkiston dokumenteista. Katkelmia Ali Aholan päiväkirjoista: 30.1.1914 ”Tulevaisuudessa
minun ikäiseni ihminen voi päästä yliopistoon, sillä alkuopetus
aloitetaan 4-vuotiaana. Tämä on täysin mahdollista, koska aikuisille
opetetaan oikeaa käsitystä maailmasta ja lapsen psykologiaa. Lapsi
oleskelee älyllisesti ja moraalisesti korkeassa ilmapiirissä. Jos nyt
tulee vallankumous, ei mikään muutu heti, koska tietoisia ihmisiä ei
vielä ole. Tietoisuutta ei vielä opeteta. Valtaa tulevat pitämään
pääasiassa tiedostamattomat ihmiset. Tämä merkitsee sitä, että pysytään
edelleen samassa kehittymättömyyden tilassa kuin ennen
vallankumoustakin. Tämän takia on opetettava tietoisuutta ja tehtävä
kasvatustyötä pitkään ennen vallankumousta. Tulee tyhjä vallankumous,
hedelmätön, vailla suurten ihmisjoukkojen kehittämisen aloittamista.
Pahuus, rikollisuus, epäoikeudenmukaisuus – tämä kaikki jää ennalleen.” 2.2.1914 ”Minua
piinaa avuttomuus, jollaista en milloinkaan aiemmin ole kokenut. On
tehtävä jotakin, mitä en vielä tiedä. On keksittävä se, mikä on rahaa
voimakkaampaa. Sen on oltava houkuttelevampaa kuin raha tai
materialismi. Sen on oltava tiede, jota ilman muut tieteenalat eivät
pysty kehittymään. Minusta
tuntuu, että sen on oltava tiede ihmisestä itsestään, ihmisen
täydellistymisestä. Ja tämän tieteen tulee olla universaalia –
kaikenkattavaa.” Vyiritsa 1914 Ali
oli juuri täyttänyt 14 vuotta. Edessä oli vielä 83 vuotta kulttuurin
ja valistuksen palvelua. Suuri taiteilija, filosofi ja kirjoittaja
Nikolai Rerich kirjoitti artikkelissaan Kulttuuri vuonna 1930: ”…
Jos luovumme egoismista ja pyrkimyksistämme ainoastaan itse edistyä
Suurenmoisen tiellä ja sen sijaan jaamme pyrkimyksemme muiden kanssa,
täytämme jo hengen uudistumisen Kulttuurin tämän hetken tärkeimmän
tehtävän.” Uskonpa, että Aleksanteri Ahola-Valo täytti tehtävänsä ihmisenä. Pallo on nyt meillä. Elena Katinskaia Tammikuu 2010
|